RACING PORTAL

Nemzetközi lóversenymagazin a turf legfénylőbb csillagaival

A 37. Magyar Derby utózöngéje

Az eddig lefutott Derbyk történetében általában az esélyes lovak győztek, de akadtak vaskos meglepetések is.

direktor-1959-drezda_2.jpg

Ilyen a lóverseny, nincs előre lefutott verseny, még a legesélyesebb ló is kikaphat, egy rosszul megválasztott taktika, egy előre nem látható hiba miatt. A ll. világháború után lefutott Derbyk  egyik legnagyobb meglepetését próbálom elemezni. Ezt 1959-ben Indok váratlan győzelme szolgáltatta. Erről az évjáratról tudni kell, hogy a képen látható  Direktor képességben a társai fölött állt. A Nemzeti Díjban és az Alagi Díjban könnyen elbánt ellenfeleivel, sőt az Alagi Díjban olyan stílusban nyert, hogy mindenki joggal benne látta a Derbygyőztest. Indok kétéveskori futásai alapján szintén esélyes volt a Derbyben való jó szereplésre, azonban a téli felkészülése, a tavaszi futásai rosszul sikerültek, így esélye is csökkent. Krusnyiczky Mártont, Indok lovasát halála előtt egy-két évvel meglátogattuk, Hesp József, Vesztényi Gábor és jómagam. Beszélgetésünk során Krusnyiczky Márton elmesélte ennek a Derbynek a történetét.

„Dara József idomárnál dolgoztam abban az évben.” - kezdte az elbeszélését Krusnyiczky, véletlenül kerültem hozzá. „Úgy volt, hogy Pestre Pallag istállójához megyek, de egy véletlen folytán ez nem sikerült. Eredetileg Faragó Sándort osztották Dara Józsefhez, de egy baleset miatt, (Faragó elütötte Darát a biciklijével) összevesztek, így csere történt és én kerültem Darához. Csak csendben jegyzem meg, hogy akkor Pallagnál olyan lovak álltak, mint Andris, Absolon stb. Daránál egyedül Indok volt átlagon felüli képességű, így maradt a remény, hátha sikerül vele versenyt nyernem. Persze a Derbyben csak a helyezésre gondoltam, mivel Direktor legalább 8-10 kilóval jobb ló volt. A Derby előtt egy héttel egy hendikepben, mély pályán elindítottuk Indokot, hogy legyen a lábában verseny, de mivel kispatájú ló volt, elsüllyedt a sárban és nagy favoritként csak negyedikként végeztem vele. A Derbyben így esélytelenül indultunk, de abban bíztam, hogy a felszáradt pályán egy helyezést mindenképpen elérünk. A versenyben az volt a taktikám, hogy Direktor nyomában haladok, és amennyire lehet legalább a második helyért küzdők majd a többiekkel. így is történt egy darabig. A versenyben a víztoronyhoz érkeztünk, Direktor egy hosszal előttem versenyzett, Pozsonyi Béla tele kézzel ült a nyeregben, nekem már biztatni kellett Indokot. Ahogy befordultunk a célegyenesbe, az járt a fejemben, hogy Direktor és Pozsonyi most fog „elköszönni” és egyre távolodik majd tőlünk, de legnagyobb meglepetésemre Direktor „eldobta a vasat” és nem húzott. Ekkor felcsillant bennem a remény, itt még van keresnivalónk! Egy-két ostorcsapással felmentem Direktor mellé, majd megelőztem és ekkor éreztem először, hogy itt még nyerhetek is. A távoszlophoz érve hátranéztem, láttam, hogy Direktor újból lendületbe jött, minden erőmet összeszedtem, Indok hűségesen küzdött és nagy meglépésre hazaértünk. A többezer fős közönség dermedt csendben nézte végig az utolsó ugrásokat. Sajnos a Versenyintézőség sem nézte tétlenül a váratlan győzelmet, Dara József idomár működési engedélyét azonnali hatállyal visszavonta, s csak hosszú hónapok múlva rehabilitálták.

A Dara József 75 éves korában, 1991 májusában hunyt el.

Horváth József írása. A képen Direktor

süti beállítások módosítása