RACING PORTAL

Nemzetközi lóversenymagazin a turf legfénylőbb csillagaival

Egy (újabb) szerencsés vétel

Pár nappal ezelőtt írtunk a Hármas Korona nyerő April Sun szerencsés megszületéséről, ma egy hasonló történettel jelentkezünk.

pritty-princ-800x445.jpg

Ismét két-három kancával rendelkező kistenyésztő, passzionátus futtató hívja fel magára a figyelmet. Sir Khan, Pierro és Menedzser után Pretty Princ-re figyel a turfközönség.

Szerencsés párosítás, jó felnevelés eredménye ez a kiváló hároméves. Már kétévesen sejteni lehetett, hogy egy kivételes képességű telivér. A téli pihenő, az első versenyek után megállapíthattuk, hogy utófejlődése jól alakult. Ahogy kétévesen, úgy háromévesen is kiegyensúlyozott, őszinte telivér maradt. „Megmaradt a szíve!” Sem tulajdonosának, sem a közönségnek futásaival nem okozott eddig csalódást.

Hogyan lehet szert tenni ilyen telivérre? Csak a szerencse segített? A feltett kérdésekre nem tudunk választ adni, de bemutatunk egy embert, akinek érzéke van a lóhoz.

Bocska Béla a fellángolások, a megalapozatlan beruházások helyett a napi apró munka következetes végrehajtására helyezi a hangsúlyt. Ott jártunkkor a kancákat a legszebb környezetben, hatalmas legelőn láttuk, ahol megfelelő mozgási lehetőségük is biztosított. A kancák saját készítésű csikóboxos istállóban vannak éjszaka.

Horváth József: Mióta van a lószerelem? – kérdeztük Bocska Bélát.
Bocska Béla: Tíz évvel ezelőtt kisbéri félvérrel kezdtem. Akkor még csak díjugratásra, hobby lovaglásra gondoltam. A tenyésztés később jött. Egy barátom fia révén kerültem kapcsolatba az angol telivérrel. Első versenylovam egy Gift Boksz nevű import kanca volt. Sajnos nem voltam szerencsés vele, mert startolási gondjai voltak. Eladtam.

HJ: Mi fogta meg a telivérben? Egy ilyen szerencsétlen próbálkozás után mások abbahagyják.
BB: A szépsége. Akkoriban kezdtem el a pesti pályára járni. Nagyon tetszettek a versenyek is. Minden arra ösztönzött, hogy ezen az úton menjek tovább. Ügy döntöttem, hogy saját tenyésztésű lovakkal próbálkozom. Dióspusztáról vásároltam három kancát, ezek Csemege (fv), Nicki és Pretty Polla. Nicki alatt már ott volt a későbbi Nikodém. Pretty Polla-val szerencsém volt. Mindössze százezer forintért jutottam hozzá, és mivel a kanca és Western Star egy tulajdonosé volt, ingyen kaptam a befedeztetést. Ez volt a párosításnál a döntő szempont, de a mén is nagyon tetszett, jó felépítésű, zömök, masszív ló. Ebből a frigyből született Pretty Princ.

p6170061.jpg

Varga Zoltán, Hegedűs Sándor és Bocska Béla

HJ: Ön nemcsak megfontolt, de igen szerencsés is. Ez pedig fontos, mert a zöld gyepen szerencse nélkül semmire sem jut az ember. Egy nagy filozófus azt mondotta, hogy a szerencsét meg kell tervezni.
BB: Én is nagyon fontosnak tartom a szerencsét. Nem voltam soha peches ember. Sok szerencsés döntésem volt. Pretty Princet mégis elsősorban nagy szerencsének tartom, amihez véletlenül jutottam. Itt szeretném megjegyezni, hogy Németh Ildikó idomárban és Simon Ferenc zsokéban igazi partnerre találtam.

HJ: Sokan szeretik a telivér lovat, mégsem tenyésztenek, mert nincs rá lehetőségük.
BB: Szakmám szerint gépésztechnikus vagyok. Hét évig konstruktőrként dolgoztam egy tervező irodában. Apám révén kerültem az asztalos szakmába. Vállalkoztunk. Ma egy kisüzem tulajdonosa vagyok, 15 embert foglalkoztatok. Az üzem jól megy. Anyagi lehetőségeim adottak, ez volt a döntő szempont, amikor a tenyésztésbe kezdtem.

HJ: Mekkora területen tenyészt és mekkora az állománya?
BB: Véletlen folytán a műhelyemhez közel volt a kertem. Ennek a végében volt egy 5,5 hektáros üres legelő. Előbb bérbe vettem, később pedig meg tudtam vásárolni. A három kancám mellé még kettőt vettem, ezek Méla és Guest. Tehát öt saját kancám van, kettőt pedig bérlek.

HJ: Hogyan telik egy napja?
BB: Reggel elviszem a gyermekemet az iskolába. Aztán bemegyek az üzembe, onnan átmegyek a ménesbe. Szerencsém van, mert Komáromban van a ménesem, ahol lakom. Nem szándékozom az állományt tovább növelni, így magam felügyelhetem a ménesi munkát. A lovászaim jól dolgoznak, lelkiismeretesek.

Legnagyobb versenyeit összeszedték 2 videóba. A folytatás itt látható.

HJ: Hogy alakul a szaporulat?
BB: Egy négyévesem van, Nikodém. Pretty Princ, Ninocska és Csemete (fv) hároméves. Farkas Tiborral közös tulajdonban van a kétéves Nap fia. Nala és Csoda szintén kétéves. Ezekhez nem fűzök különösebb reményeket. Ellenben a hároméveseim, egy Komombo, kettő Königslöwe apaságú, nagyon biztatóak. Pretty Polla-nak és Csemegének Favoured Nations-tól született egy-egy csikaja.

HJ: Ebben az évben melyik ménhez vitte a kancáit?
BB: A bérleményekkel együtt hét kancám van. Hatot Königslöwe, Pretty Polla-t Gold Crest (ap. Mr. Prospector) fedezte.

HJ: A közönség nagy várakozással tekint az Osztrák és Szlovák Derby lefutása elé. Pretty Princ mindkét országban megnyerte az első klasszikus versenyt. A két Derbyben is starthoz áll. Hogyan látja lova esélyeit?
BB: Pretty Princnek nagyon nehéz feladata lesz. Biztató, hogy nagyon jó kondícióban van. Szépen dolgozik. A versenyek nem viselik meg. Nyugodt ló. Nem okoz meglepetéseket, kiszámítható. Mindezek ismeretében bízom benne. Az ellenfelekről vannak információim, de csak a lefutás napján derül ki, hogy kik lesznek az ellenfelek. Természetesen, mint mindenki, mi is győzni akarunk, de egy jó helyezést sem tartok majd kudarcnak.

HJ: Azt nyugodtan kijelenthetjük, hogy Pretty Princ közügy. Osztrák Derbyt utoljára Turbó nyert 1981-ben.
BB: Igen, tisztában vagyunk ezzel. Nagy felelősséget jelent ez. Mindent megteszünk, hogy ne okozzunk csalódást.

Horváth József írása. Megjelent a Magyar Lóverseny és Turf Krónika 46. számában, 1999-ben.  Nyitókép: Juszel Béla

Pretty Princ végül harmadik lett az Osztrák Derbyben, míg a Szlovák Derbyben tizedikként ért célba.

süti beállítások módosítása