RACING PORTAL

Nemzetközi lóversenymagazin a turf legfénylőbb csillagaival

Megtörtént esetek - beszélgetés Vas Józseffel

Kedves Olvasók! Nem titok, hogy amikor a Magyar Galoppsport nagyjairól kell írnom, mindig szakmai mentorom és barátom, Horváth József segítségét veszem igénybe.

216187_1604240877819_4755771_n.jpg

Ő, velem ellentétben nem csak halott  a szóban forgó legendákról, de látta is versenyezni őket . Most, amikor készültem a Vas József interjúra, ismételten rengeteg anyagot bocsátott a rendelkezésemre a honi lóverseny egyetlen élő krónikása.  Az interjú elkészült. Hogy milyen lett azt döntsék el Önök. Mindenesetre olyan sok anyag van nálam, hogy egyszerűen vétek lenne azt mindet magamnál tartanom. Íme még egy kis kiegészítés a Vas József interjúhoz. Fogadják szeretettel.

Megtörtént esetek, avagy beszélgetés Vas Józseffel 

Vas József kereste fel szerkesztőségünket és alig félórás beszélgetésünk során a 12 Derbyt nyert egykori kiváló zsoké sok érdekességet, eddig még nem hallott sztorit mesélt el nekünk. Ahogy szóba hoztuk egykori sikerei főszereplőinek neveit rögtön egy történet jutott az eszébe. Például Torockó.

1987-ben az Alagi Díjban együtt futottunk a nagy esélyes Takanini ellen – kezdi a visszaemlékezést Vas József. Ebben a versenyben kikaptunk ugyan, de ekkor már tudtam, hogy a Derbyt mi nyerjük és visszavágunk Takanininek és Bodnárnak. Az Alagi Díjban rájöttem arra, hogy Takanini fél az ostortól és a csattogástól. Amikor mellette, vagy szorosan a nyomában haladtam, észrevettem, ahogy ostorozom a lovam, Takanini úgy menekül és teljesen felpörgeti magát. Na, én ezt használtam ki a Derbyben, persze egy kis segítséggel. Megkértem Varga Zolit, hogy Tantalos nevű lovával a start után menjen Takanini mellé és kezdje el ostorával ütni a saját nyeregtáskáját. Erre a csattogásra Takanini, mint az eszeveszett őrült elkezdett rohanni, nekem nem maradt más dolgom, mint az, hogy mögöttük várjak, aztán a célegyenesben elsétáljak az erejével teljesen elkészült Takanini mellett és könnyen megverjem.

Ki gondolta volna, hogy egy-egy verseny sorsa ilyen apróságokon múlik? Melyik volt a legkönnyebb Derby győzelme?

- Egy évvel korábban, 1986-ban Try Star nyergében 16 hosszal vertem ellenfeleimet. Tulajdonképpen a kitűnő képességű Try Star-nak ez csak egy sétagalopp volt. Az Osztrák Derbyben sajnos helyezetlenül végeztem vele, mert Viadornak és lovasának a megbeszélés szerint az lett volna a feladata, hogy iramot menjen, és ezzel segítsen, azonban Viador már a start után a mezőny végén kullogott, én meg az amúgy gyenge iramban nem bírtam fogni Try Start és mire a végküzdelembe értem, a lovammal való birkózás eredményeképp mindketten elfáradtunk. Ez után a verseny után volt olyan szakember, akinek meggyőződése volt, hogy a Magyar Derbyt Viador nyeri, aki velem együtt helyezetlenül futott. Azt viszont csak én tudtam, mi maradt a kezemben, és ezt két hét múlva a Magyar Derbyben be is bizonyítottam.

– Melyik telivér volt a legjobb, amit pályafutása alatt lovagolt?

– Az 1970-ben Magyar és Cseh Derbyt nyerő Norbert. Nostradamus fia igazi klasszis ló volt, a Magyar Derbyt 12 hosszal, a Cseh Derbyt 5 hosszal nyertük meg, sajnos az Osztrák Derbyben nem én lovagoltam, mert akkoriban nyugatra csak megbízható lovasokat vittek ki. Az akkori Turf leírás szerint Norbert könnyű nyerőként galoppozott a cél felé, azonban a német Bassano a végén átszaladt rajta és fél hosszal megverte. Meggyőződésem, ha én lovagolom, ezt a versenyt is megnyertük volna. Jellemző a jó lóra, hogy kis bíztatásra is tud újítani. Ezt a Magyar Derbyben éreztem először Norberttel. Elég gyors volt az iram, én a harmadik-negyedik helyen helyezkedtem, és ahogy a víztoronyhoz értünk ostorral egyet odacsíptem, hogy nehogy leszakadjunk az elejétől. Erre az történt, hogy pillanatok alatt hat hosszal az élen termettünk,  ez olyan érzés volt számomra, mint amikor egy Mercedes elmegy egy Trabant mellett. Innentől kezdve már csak nőtt az előnyünk és nagy fölénnyel nyertünk.

– Volt egy érdekes Derby-győztes, amivel a közönséget majdnem félrevezették, nevezetesen itt Királyhágóra gondolok, amelyről a verseny előtt azt írta a Turf, hogy egy fűcsomót félrenyelt a pár nappal a Derby lefutása előtt.

– Ez a történet igaz, ez így is történt. Királyhágóról nekem más jut eszembe. Eleinte egy kistermetű, gömbölyű, de menni tudó lovacska volt, később aztán előnyére teljesen kifejlődött. Aperianov mester a tavaszi munkák idején inkább évjárattársában, Tibiában látta a Derby-nyerőt. Ahogy közeledett a Derby időpontja Királyhágó úgy jött fokozatosan előre. Mondtam is a mesternek, hogy nem a Tibia nyeri a Derbyt, hanem Királyhágó. Ezt egy munkában ki is próbáltuk. Királyhágó 10 hosszal megverte Tibiát. Aperianov mester hozzá is tette: – Most már én is látom, hogy ki nyeri a Derbyt.

(Csak megsúgom: Horváth József  “druszáját” minden idők legjobb 3 (magyar) zsokéja közé sorolja. Csak ha az elmúlt évszázad lovasait veszem figyelembe, már akkor sem akármilyen lovasok szorulnának Vas József mögé.)

A beszélgetés a 90-es években készült. Akkoriban a Magyar Turf aranykorát érte, hiszen az ügető részért, egy végzett újságíró, Nagyváry Andrea felelt, míg a galopp rovatot az a Horváth József vezette, akinél aligha lehetett alkalmasabb embert találni erre a feladatra.

Balról: a szerző, Vas József és Prof. dr. Fehér Károly, a Magyar Lovas Szövetség örökös sajtófőnöke, az Év Sportújságírója,  Lázár Vilmos (M. Lov.Sz. elnökének) főtanácsadója a Hazafi Díj napján  foto: Losonczi Gábor

süti beállítások módosítása